Deprecated: Function split() is deprecated in /www/includes/admin_exe/teksty_exe.php on line 90
2b :: zwierzę ludzkie - projekt społeczno-artystyczny, 2-8 sierpnia 2010
alfabetycznie
wg autor
wg daty
wg miejsca
2b » transFORM (archiwalny) » wydarzenia 2010 » zwierzę ludzkie - pr...

zwierzę ludzkie - projekt społeczno-artystyczny, 2-8 sierpnia 2010

data publikacji w serwisie: 2010-05-20
autor:

W metafizyczny i poetycki sposób opowiada obserwatorowi historię o człowieku delikatnym, wrażliwym, absurdalnym, pięknym, zwyczajnym, który bez względu na czas, miejsce, pozycję społeczno-kulturową potrzebuje ciszy, przestrzeni, kontaktu z własną fizycznością i naturą. W niejednoznaczności i szaleństwie może odzyskać tożsamość w świecie coraz bardziej sterylnym, hermetycznym i uporządkowanym.

Performerzy przez tydzień – milcząc i żyjąc na łasce i niełasce natury - będą eksplorować nadwiślańską przestrzeń poszukując i badając możliwości swojego ciała w improwizacji - zarówno ze sobą jak i z przestrzenią. Będą badać granice swojej wytrzymałości fizycznej i psychicznej.

Projekt jest swego rodzaju procesem, pozbawionym jawnej refleksji. Z pewnością widz/obserwator niejednokrotnie pozostawiony będzie z samym tylko poczuciem dziwności współuczestnictwa, trudnym do określenia i nazwania. Jednak w projekcie nie chodzi o ukazanie łatwych puent i generalizacji, wyjaśnień, podpowiedzi czy morałów. Performerzy nie udają, że są mądrzejsi od widza, nie wchodzą też w role przewodników. Przyjmują raczej, że zabawa, jakiej dostarczają małe olśnienia, jest wystarczającą nagrodą za wysiłek dociekania.

Performerzy: Hary Salgado, Wenezuela, Paulina Święcańska, Polska

 

 

Hary Salgado

Ma duże doświadczenie w kontakt improwizacji i formach awangardowych, takich jak Butoh Dance, Improvisation Physics, Contemplative Dance, Dance-Movement Therapy, na polu performance, badaniach idei tańca free, w naturalnych i miejskich sceneriach. Od 1990 roku prowadzi życie nomada, tańcząc w mieście i na łonie natury. Odwiedził w tym czasie między innymi takie miejsca: San José, Kostaryka, Miasto Meksyk, Buenos Aires, Nowy York; Honduras, Berlin, Gwatemala, Indie, Wenezuela, Andy (od Wenezueli po Chile), Ekwador, Peru, Boliwię. Prowadzi warsztaty i występuje w teatrach, na festiwalach i konferencjach w wielu miastach na całym świecie. Zajmuje się badaniem i nauczaniem Contact Improvisation. Twórca i organizator “First Festival of contact improvisation in Nature In Brazil 2009”, "Transforming by the practice."

http://www.transformandopelapratica.blogspot.com

 

 

Paulina Święcańska

Podróżniczka, performer, choreograf, pedagog. Do tej pory stworzyła 17 choreografii autorskich m.in. "Wariacje na temat jedzenia", "Hybryda", "Androgynes", "Motyle 2046", "Doskonała para", "Niewidzialna". Jest twórcą programów animacji społeczno-kulturalnej takich jak: "Projekt męski" i "Bajkalada". W jej rozumieniu sztuka w dzisiejszym złożonym świecie nie powinna dawać łatwych odpowiedzi, jeżeli chce być widzialna i funkcjonalna. Chyba bardziej chodzi o oferowanie widzowi kluczy interpretacyjnych i pokazywanie różnorodnych zestawień form, kształtów i obrazów. Dla choreografki ruch jest najdoskonalszą formą wypowiedzi scenicznej, ponieważ w swojej strukturze interpretacyjnej stawia wyłącznie pytania, z którymi widz powinien pozostać sam, aby lepiej zrozumieć przede wszystkim siebie.

"Taniec powinien wychodzić od prawdy osobistej, którą warto stawiać na pierwszym miejscu, zarówno wtedy, kiedy tworzy się spektakle taneczne, jak i gdy kreuje się własne życie".